DutchEnglishFrenchGermanSpanish
DutchEnglishFrenchGermanSpanish
DutchEnglishFrenchGermanSpanish

Eikels van Hein de Kort

Hoewel hij altijd al veel tekende, maakte cartoonist en striptekenaar Hein de Kort zijn professionele debuut in De Balloen in 1981. Het alternatieve maandblad was in 1975 begonnen als De Vrije Balloen naar voorbeeld van het Franse stripblad L’Echo des Savannes. Het was opgezet door zeven stripauteurs (tekenaars Jan van Haasteren, Robert van de Kroft, Thé Tjong-Khing en Jan Steeman en schrijvers Patty Klein, Andries Brandt en Lo Hartog van Banda) die na het opgaan van de weekbladen Sjors en Pep in het nieuwe jeugdtijdschrift Eppo een platform zochten voor hun meer volwassen ideeën. Daarnaast bood het blad ook ruimte aan jong talent, waarvan met name Gerrit de Jager, Wim Stevenhagen (onder de naam Prutswerk) en later ook Eric Schreurs opvielen. Toen eind jaren zeventig het blad werd overgenomen door uitgeverij Espee werden daar onder andere René Windig en Eddie de Jong, Willem Vleeschouwer, Aart Clerkx en dus Hein de Kort aan toegevoegd.

Hein de Korts wilde stijl en ongenuanceerde humor waren een frisse wind in het Nederlandse landschap en bepaalden in hoge mate de toon en de richting van de populaire strip. De stripmakers van De Balloen haalden stuk voor stuk nationale bekendheid. Gerrit de Jager en Wim Stevenhagen met De Familie Doorzon, Eric Schreurs met Joop Klepzeiker, René Windig en Eddie de Jong met de krantenstrip Heinz en Hein de Kort met de losse grappen van Eikels, Dirk & Desiree en Pardon Lul. Voor Sjors en Sjimmie Weekblad maakte hij de strip Jean-Pierre, die de eer had zowel de meest gehate als meest geliefde strip van het tweewekelijkse blad te zijn. 

Hein de Kort haalde nationale bekendheid met zijn dagelijkse actuele cartoons voor het Parool. De meeste daarvan worden ieder jaar gebundeld.