DutchEnglishFrenchGermanSpanish
Museum of Comic Art
DutchEnglishFrenchGermanSpanish
DutchEnglishFrenchGermanSpanish

Het Gele Teken van Edgar P. Jacobs

Blake en Mortimer is een van die series die bij het grote publiek geen introductie nodig hebben. De avontuurlijke reeks van Edgar P. Jacobs bereikte in de laatste decennia een superstatus. Meer dan dertig jaar na de dood van de auteur worden er nog steeds nieuwe albums gemaakt, door een wisselend aantal tekenteams, waaronder het Nederlandse duo Peter van Dongen en Teun Berserik. Elk van deze albums wordt zo goed verkocht, dat het in Frankrijk in de normale boekentoptien staat. 

Het Gele Teken, dat vanaf 9 augustus werd voorgepubliceerd in Kuifje Weekblad in het tempo van één pagina per week, is misschien wel het meest bekende verhaal van de reeks. Na het succes van Het Mysterie van de Grote Piramide deel 1 en 2, vroeg Hergé aan Jacobs om een nieuw spannend avontuur. Toen Jacobs de kroning van Koningin Elizabeth 2 (een van de eerste overal ter wereld uitgezonden televisieregistraties) zag, besloot hij om het zich af te laten spelen in London. In 1952 ging hij erheen en maakte overal foto’s. Er wordt gezegd dat het slechte weer tijdens die researchtrip de sfeer van het album in hoge mate heeft beïnvloed.

Behalve het sfeervolle verhaal, de gewetenloze schurk en een ingenieus misdaadplot, had Het Gele Teken nog een andere troef: een van de meest iconische covers die ooit gemaakt zijn voor een stripalbum. De stoere pose van de twee helden voor een stenen muur met daarop het mysterieuze symbool van de meesterdief Het Gele Teken is sinds de eerste publicatie in 1956 meerdere malen gekopiëerd, geïmiteerd en geparodieerd, maar nooit geëvenaard. Het Gele Teken in de lucht dook voor het eerst op in een door Hergé geweigerde ontwerp voor de cover van Kuifje bij de start van het verhaal. De te dreigend bevonden schim werd verwijderd en de schets die hier hangt was het resultaat.