Boekpresentatie 'De terugkeer van Kapitein Rob'

Zaterdag 26 maart stond het MoCA in het teken van de presentatie van een uniek boek van Kapitein Rob. Uitgeverij Personalia had het MoCA gekozen als locatie voor de boekpresentatie van ‘De laatste reis van de Vrijheid’.

Het Nederlandse stripicoon Kapitein Rob vaart nog een keertje uit. De eerste aflevering van Kapitein Rob verscheen op 11 december 1945 als stripfeuilleton in verzetskrant Het Parool. Op zaterdag 26 maart werd trots het nieuwe album ‘De laatste reis van De Vrijheid’ gepresenteerd.

De terugkeer van Kapitein Rob is volgens stripuitgever Seb van der Kaaden (Personalia) echt een historisch en uniek gebeuren. “In de jaren 1970 en 1980 zijn er meerdere pogingen gedaan om een nieuw Kapitein Rob-verhaal te maken, waaronder door Bommeltekenaar Marten Toonder, en die zijn allemaal gestrand. Maar dankzij de toestemming van de dochters van Pieter Kuhn kregen wij de grote eer de Kapitein Rob-saga af te sluiten met een 74ste verhaal.”

Pieter Kuhn, geestelijk vader van Kapitein Rob, behoort met Marten Toonder en Hans G. Kresse (Eric de Noorman) tot De Grote Drie van de Nederlandse stripwereld. Kuhn tekende en bedacht alle verhalen en werkte nauw samen met Parooljournalist Evert Werkman, die de teksten schreef.

Journalist/schrijver Frank von Hebel greep terug op het rijke oeuvre van Kuhn: “Het moest een fijne mozaïek van bestaande en populaire personages in een gloednieuw verhaal worden. Kortom: een echt eerbetoon. Maar ik wilde ook de link met het heden maken. Het verhaal begint daarom met Kapitein Rob als oude man in het hier en nu. Meer verklap ik niet!”

Tekenaar Fred de Heij zegt dat hij mede door Kuhn voor het vak van striptekenaar koos. “Die JulesVerne- achtige flauwekul spreekt me erg aan. Kresse vind ik ook geweldig, maar soms is het verhaal zo’n gezeur: dan gaat het ene leger naar links en het andere naar rechts. Kuhn bedacht leukere dingen.”

Maarten van Rossem, ook liefhebber van de avonturen van Kapitein Rob, schreef het voorwoord bij deze unieke en historische uitgave. “Kuhn kon voortreffelijk schepen, en dan vooral zeilschepen tekenen. Zijn auto’s zijn erbarmelijk slecht, voor auto’s moet je bij Franquin zijn. Wat mij als jongetje sterk aansprak in Kapitein Rob was zijn zeemans-eenzaamheid. Jarenlang heb ik het verlangen gekoesterd later ook zelf over de wereldzeeën te zwerven.”

Het werd een drukbezochte bijeenkomst voor genodigden van de uitgever Personalia, waarna vervolgens Vrienden van het MoCA en belangstellenden een aantal originelen konden bewonderen. Deze zijn zeer zeldzaam en liggen normaal gesproken in de Groninger archieven.

Natuurlijk werd het album gelijk goed verkocht en op verzoek gesigneerd door tekenaar Fred de Heij en schrijver Frank von Hebel.

Wij vonden het leuk om weer een aantal bekenden uit de stripwereld te ontvangen. Zo spraken wij onder andere met Margreet de Heer, Theo van den Boogaard en Hans Matla. Er was zelfs een filmploeg aanwezig. Al met al weer een mooie promotie en waardering voor het MoCA.

Groepsfoto: Dochters van tekenaar Pieter Kuhn: Jeannette Kuhn en Wil Kuhn, schrijver Frank von Hebel (links) striptekenaar Fred de Heij (midden) en stripuitgever Seb van der Kaaden (rechts).