Boekpresentatie hommage aan Eric Schreurs

Boekpresentatie Hommage aan Eric Schreurs

Tjeemig de peemig... wat een geweldige middag/avond was het zaterdag 24 februari in het Museum of Comic Art!

De officiële boekpresentatie van het Eric Schreurs hommagealbum werd door meer dan 80 fans, vrienden, striptekenaars en familieleden bezocht. De bekende Leidse striptekenaar van onder andere Joop Klepzeiker overleed in 2020.

Uitgever Leon Verhoeven, van Reboot Comics, was meer dan drie jaar bezig met de voorbereidingen voor dit album waar een groot aantal striptekenaars een bijdrage aan leverden.

Onder de aanwezige familieleden waren Eric’s ouders, broer Stanley Schreurs en kinderen Boris en Kim.

Leon Verhoeven heette de aanwezigen welkom en collega Patrick Lansink vertelde over de totstandkoming van dit bijzondere album.

Eric’s broer Stanley zong een speciaal door hem zelf geschreven lied, “I wish you were here” begeleid met zijn gitaar. Het werd een hartverscheurend optreden.

Op dat moment begon het zo hard te hagelen dat de straten zelfs enige tijd wit waren. Er werd al snel gesproken over ‘een teken van boven’…

Vervolgens overhandigde Leon Verhoeven de eerste albums aan Eric’s ouders, kinderen en broer. Richard Schouten, illustrator van de originele cover van het album, overhandigde het originele kunstwerk aan de ouders van Eric.

De ouders waren zichtbaar ontroerd, waarna Eric’s vader een kort emotioneel dankwoord sprak. Hij vertelde dat Eric met een glimlach op zijn mond was gestorven.

Na het officiële gedeelte werd het tijd om de gereserveerde albums te bemachtigen door de aanwezige gasten. Dat resulteerde direct in een lange rij in de MoCA Art Gallery & Shop.

In de tussentijd hadden een tiental striptekenaars plaatsgenomen achter verschillende tafels, waarna al snel de eerste trotse eigenaren van een album opnieuw in de rij gingen staan. Er werd vervolgens volop gesigneerd door de aanwezige striptekenaars, uiteraard geheel in de stijl van Eric Schreurs.

Wij zagen onder andere Leander de Goede, Johan Neefjes, Dinie de Zeeuw, Frank Smit, Stanley Schreurs, Bert Schaafkaas, Ralph Dikmans, Max Rugers, Jan Vriends en anderen hun ware tekenkunsten vertonen.

Uitgever Leon Verhoeven (Reboot Comics) was zeer tevreden over de uitstekend verzorgde en gezellige boekpresentatie in het MoCA. Dit werd mogelijk gemaakt door de enthousiaste inzet van de vrijwilligers.

Belangstellenden kunnen het album online bestellen bij de uitgever.

Foto’s:
Alex Odijk