Opening nieuwe tentoonstelling 'COVERS, adventures in comic art' door André Kuipers

De tentoonstelling 'COVERS, adventures in Comic Art' is op zaterdag 25 november feestelijk geopend door André Kuipers. Naast astronaut is Kuipers een groot stripliefhebber.

In het voorwoord van de tentoonstellingscatalogus omschreef hij het als volgt: “Strips zijn voor mij geschiedenis, humor en kunst en voeden de fantasie om dezelfde avonturen te beleven als de personages. Uiteindelijk leidde dit tot mijn werkelijke avonturen als astronaut.”

Stripliefhebbers vanuit heel Nederland waren naar de opening gekomen. Ibrahim Resh (7) was met zijn vader vanuit Scherpenisse Zeeland naar Noordwijk gekomen om niet alleen strips te komen bekijken maar ook om André Kuipers te ontmoeten. Ibrahim kreeg de stripliefde niet van een vreemde, zijn vader is Ahmad Resh, hij tekent onder andere voor Donald Duck en voor Carry Slee. Ibrahim had een mooi boek over ruimtevaart meegenomen en uiteraard heeft André deze gesigneerd.

Na de openingshandeling, waarbij de illustratie op de grote Artwand in het museum onthuld werd, sprak André Kuipers de genodigden toe.
Met veel enthousiasme vertelde hij over zijn liefde voor het stripverhaal en verklapte dat hij bij zijn reizen over de hele wereld altijd een stripalbum meeneemt dat betrekking heeft op het land of gebied van zijn bestemming.

André is ook een echte stripverzamelaar, hij heeft al zijn albums uit zijn jeugd ook nog bewaard en vertelde; "Er is nog nooit een album weggedaan".

Veel belangstellenden lieten de zojuist aangeschafte catalogus maar wat graag door André signeren, hetgeen hij met veel plezier deed. Bij zijn vertrek naar huis met een tas vol nieuwe stripalbums complimenteerde André het MoCA met het prachtige museum en de mooie tentoonstelling.

Foto’s:
Wendy Weijers, Blik Op Noordwijk | Barteld de Jong | MoCA