Fill 1

Stories

Fill 1

Ontwerp Stripmuseum van Dick Matena (24 april 1943)

In 2004 opende het eerste officiële Stripmuseum van Nederland na meer dan tien jaar lobbyen de deuren aan de Westhaven 71 in Groningen. In de jaren daarvoor waren meerdere plannen de revue gepasseerd. In 1998 had de Stichting Nederlands Stripmuseum zelfs zeventien binnen- en buitenlandse tekenaars benaderd om tegen betaling van 5000 gulden een echt ontwerp te maken, waaronder Hanco Kolk, Jan Kruis, François Schuiten, Don Lawrence en Theo van den Boogaard. Joost Swarte stuurde een schetsje maar had geen tijd om meer te doen. Alle ontwerpen werden uiteindelijk gebundeld in het boek Gebouwd in Verbeelding (zie de vitrine) en eerlijk gezegd hadden de meeste tekenaars ontwerpen ingestuurd die nooit te realiseren zouden zijn. Dick Matena‘s groteske stripgevel werd uiteindelijk gebruikt als voorkant van een wervende brochure.

Libéma

Uiteindelijk werd het museum gerealiseerd met hulp van het leisure concern Libéma, exploitant van de AquaZoo in Leeuwarden en het Aviadrome in Lelystad. Omdat de bezoekersaantallen niet opkonden tegen Libéma’s verwachtingen, werd het contract in 2014 niet verlengd, maar dat hield de Stichting niet tegen. Met hulp van vrijwilligers werd een vorm gevonden om het museum te laten voortbestaan. In die laatste jaren werden een aantal van de beste tentoonstellingen gerealiseerd, die ook voor het MoCA een inspiratie vormden. In 2020 werden de werkzaamheden van het museum overgenomen door het nieuwe multimedia museum Storyworld in het Griningse cultuurcentrum Forum.

Stripmuseum Te Boek

Het hele verhaal over de oprichting en exploitatie van het Groninger Stripmuseum werd in 2020 door stadjournalist Beno Hofman beschreven in Stripmuseum Te Boek. Dit 162 pagina’s tellende boek is ruim geïllustreerd met originelen uit diverse tentoonstellingen en verscheen bij uitgeverij Nobelman.