Stories

Harry Balm - Galerij der groten

De Galerij der Groten van Harry Balm was niet de eerste bijdrage die deze schilder/tekenaar aan Donald Duck leverde. Als vormgever van de Nederlandse Disney-bladen gaf hij in de vroege jaren 70 de brievenbuspagina van het weekblad een speelse lay-out. Tussen 1973 en 1995 illustreerde Harry Balm tekstverhalen voor het blad op tekst van bekende auteurs als Frank Herzen, Tim Maran, Allard Schröder, Anton Quintana en Dick van de Heuvel.

Sinds midden jaren 1970 combineerde hij zijn passie voor schilderen met zijn vaste baan als grafisch ontwerper in de rubriek Galerij der Groten (1975-1990). De eerste aflevering stak van wal met Cornelis Prul, stichter van Duckstad, oorspronkelijk door Carl Barks bedacht. Alle andere afleveringen waren gebaseerd op echte historische figuren, waaronder Marco Polo, Dzjenghis Khan, Ivan de Verschrikkelijke, Michiel de Ruyter, Madame de Pompadour, Napoleon, Beethoven, Albert Einstein, Enrico Caruso, Mata Hari, Raspoetin en Anna Pavlova.

Toen de historische figuren op waren, zette Balm zijn geschilderde reeksen voort met Klassiekers uit de Duckstadse Bibliotheek (1991-1999) en Terug in de tijd met Mickey (1995-1998). Tussendoor maakte hij ook twee schilderijen voor de middenplaat: De Duckwacht (1981) en De Eendenbruiloft (1996), gebaseerd op respectievelijk De Nachtwacht van Rembrandt van Rijn en De Boerenbruiloft van Pieter Bruegel.