Fill 1

Grensverleggers

Fill 1

Innovative Dutch Comic Artists

We zijn in ons land gezegend met een grote hoeveelheid striptalent. Dat is eigenlijk altijd zo geweest. Vanaf het eerste moment dat er strips gemaakt werden, waren er tekenaars of schrijvers die in een groter taalgebied wereldfaam hadden kunnen bereiken.

Het beste van Nederland

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen favorieten en in een tentoonstelling over ‘het beste van Nederland’ verdienen ze allemaal een plaats. En dan had je een museum ter grootte van een voetbalstadion nodig gehad om ze allemaal recht te doen.

Eénentwintig tekenaars

Voor de tweede tentoonstelling van het MoCA hadden we ervoor gekozen om éénentwintig tekenaars te laten zien, die met hun stripwerk en alles daarbuiten nieuwe deuren hebben geopend. Mensen die de weg wezen, hebben laten zien wat er mogelijk was. In sommige gevallen, zoals bij Marten Toonder, met heel veel navolgers of medewerkers die het anders helemaal alleen hadden moeten doen. Soms, zoals bij Gerrit de Jager en Eric Schreurs, in een soort school van gelijkgezinden. Soms door te laten zien dat eigenheid commercieel kan zijn, zoals Hanco Kolk en Peter de Wit. En soms ook helemaal in hun eentje, zoals Jean Dulieu of Peter de Smet, die geen navolgers hebben, maar wel velen hebben geïnspireerd. Of stripmakers die nog maar net beginnen, maar nu al deuren hebben opengezet naar de toekomst, zoals Typex of Coco Ouwerkerk.

dat was genieten

“Ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde,” zong Bram Vermeulen in het gelijknamige nummer. “Het water gaat er anders dan voorheen.” En: “Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten. Ik leverde ‘t bewijs van mijn bestaan.” De stripmakers in deze tentoonstelling hebben een flinke steen geworpen. De rimpels daarvan zullen nog vele jaren te voelen zijn.

Veel bezoekers kwamen genieten van de originele tekeningen van de 21 Grensverleggers.