Stories

Achtergrondverhalen over de Negende Kunst

Op deze plek is achtergrondinformatie over de strips en tekenaars te vinden, in onze verzameling en daarbuiten. Dat varieert van dossiers over lopende en afgelopen tentoonstellingen tot meer algemene informatie over het beeldverhaal. We werken ook aan een lijst met binnen- en buitenlandse stripinformatiesites, zodat deze website ook jouw beginpunt kan worden van al je onderzoeken naar De Negende Kunst. Alle onderdelen van deze pagina’s worden voortdurend bijgewerkt. Mensen die denken nieuwe of relevante informatie te hebben, kunnen contact opnemen met coördinator Ger Apeldoorn.  (geapelde@upcmail.nl)

We beginnen met een verhaal over het culturele en maatschappelijke belang van de strip. Het is geschreven door Stefan Nieuwenhuis, de stripjournalist van de NRC en mede-oprichter van de journalistieke stripinformatiesite De 9e Kunst. Daar vind je meer diepgravende artikelen over actuele zaken aangaande de strip.

Er komt een Stripboom waar je straks  een overzicht van de geschiedenis van de strip gaat vinden en hoe de diverse stromingen zich tot elkaar verhouden. Van het allereerste begin als kleurenbijlage van de Amerikaanse kranten (in 1898) tot digitale webtoons op je telefoon: de strip heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt, met heel veel klassiekers en mijlpalen die tot op de dag van vandaag relevant zijn. Als je inzoomt op de verschillende tijdperken, kom je terecht bij de makers die in al deze stromingen vertegenwoordigd zijn. In samenwerking met de wereldvermaarde Comiclopedia van stripwinkel Lambiek kun je langs deze weg alles te weten komen wat je nodig hebt voor je artikel, je werkstuk of je luie zondagmiddag.

In de toekomst komt er een hoofdstuk Dossiers waar je alle informatie vindt die we bij elkaar hebben gezocht voor onze tentoonstellingen, inclusief (low-res) afbeeldingen van geselecteerde pronkstukken. Ieder dossier wordt bewaard en is ook na de tentoonstelling door te bladeren. Het is een visuele toevoeging aan de informatie in De Stripboom en een hulpmiddel tijdens de tentoonstellingen.

Tot slot komt er een Link-a-rama. Daarin verzamelen we alle links naar stripinformatiesites, achtergrondmateriaal, researchtools, webwinkels en Facebookpagina’s van stripmakers. Zoek je iets of iemand op het gebied van strips? Dan is dit een goed startpunt.